مرکز مشاوره


انسان براي زندگي موفقيت‌آميز نيازمند برخورداري از آرامش ، سلامت و كارآمدي در ابعاد زيستي ، رواني و اجتماعي مي‌باشد. تغييرات اجتماعي – فرهنگي سريع ، تحول در ساختار خانواده، پيچيدگي و گسترش شبكه ارتباطات انساني و وسعت و تنوع منابع اطلاع‌رساني موجب گرديده است جوامع انساني خصوصاً قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشكلات متعدد مواجه شوند و از طريق توسل به روشهايي كه گاه از پشتوانه منطقي برخوردار نبوده و فاقد دورنماي روشن و اميدبخش مي‌باشند به فشارها ، چالشها و انتظارات گسترده زندگي امروز واكنش نشان دهند.
مدارس و محيط‌هاي دانش آموزي نيز كه در برگيرنده بخش قابل ملاحظه‌اي از قشر نوجوان وجوان جامعه مي‌باشند همسو با فضاي در حال گذار موجود ، درگير چالشها و دگرگونيهايي گرديده‌اند. از اين‌رو تغذيه و حمايت ذهني ، رواني و اجتماعي دانش آموزان نيازمند آموزش فرهنگ گفتگو ، تفكر انتقادي و ايجاد مهارتها و توانمنديهايي براي تصميم‌گيري آگاهانه ، مقابله با استرسها و هيجانهاي روزمره ، افزايش خودكارآمدي ، برقراري ارتباط مؤثر و ساير تواناييهاي رواني اجتماعي مي‌باشد. بنابراين لازم است در كنار پيشگيري از آسيب‌هاي احتمالي ، در جهت ارتقاي سطح بهداشت روان فردي و اجتماعي دانش آموزان و ساير مدارس كه در تعامل و ارتباط متقابل با دانش آموزان قرار دارند گام‌هاي مؤثري برداشته شود.
دانش آموزان مدارس به لحاظ حساسيت دوران رشد و تحويل خود و شرايط بحراني اين برهه از زندگي ، به ويژه در سالهاي اول ورود به مدارس، فشارها و ناراحتيهاي بيشتري را تجربه مي‌كنند كه از آن جمله مي‌توان به گسستن از زندگي قبلي در خانواده ، ورود به زندگي دانش آموزي و نياز به سازگاري با محيط مدرسه ، مديريت مسائل معيشتي ، تحصيلي و عاطفي اشاره كرد. ساير كاركنان مدارس كه با قشر دانش آموزي در ارتباط مستقيم قرار دارند نيز به نوبه خود در افزايش و تشديد يا كاهش و ترميم مشكلات ويژه دانش آموزان سهيم مي‌باشند و لذا دانش آموزان نيازمند بذل توجه خاص مي‌باشند. با عنايت به مسائل و مشكلات و دغدغه‌هاي مدارس ، ضرورت تأسيس مركزي به منظور تأمين ، توسعه و تسري بهداشت رواني در فضاي مدارسو ارائه مداخلات پيشگيرانه ، مشاوره‌اي و درماني ، آشكار مي‌گردد.
در اين راستا مركز مشاوره دانش آموزي به عنوان متولي بهداشت روان مدارس در چارچوب اين آيين‌نامه تشكيل گردیده است.

 

با افتتاح آزمایشگاه نانو در آذر ماه سال 1393 که بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه دانش آموزی کشور می باشد و برگزاری کلاس های آموزشی این علم نوین ، اشتیاق ویژه ای در دانش آموزان برای فراگیری بوجود آمد. همچنین راهی برای ورود فعالان عرصه پژوهش در حیطه دانش آموزی و دانشجویی مهیا گردید. این پژوهش سرا در نظر دارد با بکارگیری روش های نوین آموزشی به عنوان اولین پژوهش سرای هوشمند در کشور شناخته شود و با در نظر گرفتن یک دستگاه اتوبوس به عنوان اولین پژوهش سرای سیار کشور در نقاط محروم استان خدمات رسانی شود . همچنین با رونمایی از یک ربات آموزشی مدرن برای اولین با در کشور به بهترین عنوان رسالت والای خویش را انجام دهد. پژوهش سرای شهید خوشبخت همچنین در سال تحصیلی جاری در ثبت نام المپیاد نانو در کشور از پژوهش سراهای برتر کشوری می باشد و با برگزاری دوره های آمادگی این المپیاد برای دانش آموزان نخبه شهر بوشهر برای کسب مدال های رنگی در سطح کشوری حضوری پررنگ دارندوامید است با اتکال به خداوند و تلاش تمام همکاران در این مرکز آموزشی باعث افتخار برای استان و کشور باشیم.